top of page

טיפים לעריכת סרטון וידאו שיווקי משובח, לאנשים שרוצים אבל פוחדים לערוך!


החלטתם לצלם סרט שיווקי לעסק בעצמכם? כבר יש לכם אחלה שוטים מושקעים אבל הם שוכבים דומם כי אתם נרתעים מעריכה ? המאמר הזה בשבילכם !




המאמר הזה לא הולך לדבר על איך עורכים, אלא משהוא הרבה יותר חשוב - איך חושבים עריכה. עריכה טכנית ולימוד של תוכנת עריכה אפשר ללמוד בקלות ובחינם ביוטיוב. רק צריך לשבת ולתרגל. אבל הידע הטכני לא יעזור הרבה אם לא נדע מה אנחנו רוצים להגיד, מה השפה שלנו, ובאיזה אופן נבחר לדבר אותה. היום הטכנולוגיה של הוידאו מאפשרת כמעט לכל אחד לייצר סרט. אבל כדי שזה יעבוד טוב, אתם צריכים לדעת מה אתם עושים 😊


לאורך השנים הרבה לקוחות מספרים לי שהם צילמו את עצמם או את המוצר שלהם, אבל הם לא יודעים איך ומה לעשות עם הצילומים. עריכה בהתחלה יכולה להפחיד. אנחנו חושבים שזה מסובך וטכני מידי בשבילנו. גם אני, לפני שהתחלתי לערוך, הייתי בטוחה שעריכה זה לא בשבילי והייתי נותנת ל"עורכים מקצועיים" לערוך את הסרטים שלי. אחרי 7 שנים שהתרכזתי רק בבימוי וצילום סרטים, אילוץ של מיקום גאוגרפי גרם לי לשבת לבד ולערוך סרט שצלמתי. בהתחלה קללתי וירקתי אש. אבל כעבור מספר שבועות עשיתי זאת ויצא סרט למופת! משם והלאה העריכה זרמה לי כמו מי נהר. לא רק שזרמה, גיליתי שפה חדשה ומופלאה איתה ערכתי סרטים דוקומנטריים, וידאו ארט, ומאות סרטי תדמית ללקוחות מרוצים.


כשתדעו לערוך, חומרי הגלם שאתם מצלמים יוכלו להפוך לסרטים שיתמכו בעסק ובמיתוג שלכם. יהיה לכם הרבה יותר קל מאשר לי היה. בעשור האחרון הטכנולוגיה הפכה את העריכה לכלי נגיש ופשוט הזמין לכולם. ושנית, תתחילו כרגע לערוך דברים פשוטים. בעזרת עריכה אנחנו יכולים ליצור עולמות, אפילו מהחומרים הכי בסיסיים וביתיים שיש.


אגב, אם קראתם עד פה ואתם חושבים לעצמכם - איך אני אתחיל לערוך, בכלל אין לי מושג איך מצלמים. אז אל דאגה. בשביל זה יצרתי קורס דיגיטלי שיקח אתכם צעד צעד ויתן לכם את כל הכלים והידע הדרושים כדי לתת לכם בסיס להתחיל לצלם סרט שווקי, כולל מתן כלים לעמידה מול מצלמה, איך עושים תחקיר, בחירת לוקיישן לצילום, מה עושים עם סאונד וועוד דברים טובים שנחוצים למשימה.



בואו נמשיך להדרכה והדגמות:

עריכה בסיסית שכל אחד יכול לעשות:


בשלב התחלתי כדאי להתחיל לתרגל עריכה שהיא מאד בסיסית, אך משמעותית. היא דורשת מכם לצלם שוט אחד או מספר שוטים בלבד.

מספר דברים שתעשו בעריכה כזאת כדי ליצור סרטון שיווקי שאתם יכולים להעלות לפייסבוק:

* לבחור את הטייק הכי טוב

*למחוק פדיחות

*להוסיף גרפיקה : כותרות ( יכולות לספר סיפור בפני עצמו ) או תמלול

*להוסיף מוסיקה!

* להוסיף מעבורונים מדליקים

* להוסיף פילטרים


בעריכה יותר מתקדמת נתחיל לשלב שוטים מסוגים שונים כדי ליצור עולם עשיר יותר. סרט שיש בו מגוון צילומים וזוויות, מושך יותר צופים, ומבליט אותו מעל רוב הסרטונים ה"לא מקצועיים" שאנחנו רואים ברשת.



אתן דוגמא לסרט שיווקי קלאסי ופשוט שאנחנו יכולים לצלם את עצמינו:

נניח שאני שפית ואני רוצה לערוך סרטון שווקי שמציג מנה שאני מכינה. בחלקים מהסרט אני מדברת ורואים אותי, ובחלקים אחרים אני מדברת אבל לא רואים אותי ( זה נקרא voice over), אלא את הידיים שלי בפעולה.

איך אני עושה את זה ?

אני מציבה מצלמה על חצובה, ( כמו שלימדתי במאמר המדריך לצילום סרטון שיווקי בסמארטפון. ממליצה מאד למי שעוד לא קרא) ומצלמת את עצמי מסבירה על המנה אותה אני הולכת להכין. אבל אני יודעת שהצופה לא רוצה לשמוע אותי רק מדברת - אין כמו מראה עיניים, ובטח כשמדובר באוכל. אני יכולה להציב את המצלמה רחוק, וכך יראו את כולי ואת שולחן העבודה ואת הפעולה שלי (בשפה המקצועית זה נקרא (long shot. אבל אז הצילום יהיה רחוק, לא יראו בבירור את פנים שלי וגם לא את האוכל. מה שאני רוצה זה להכניס קלוז אפים לסרט, כי זה מה שעובד!


לכן, תוך כדי הדיבור שלי אני אשלב צילום שמדגים איך אני מערבבת את גרגירי הטפיוקה שלא ידבקו ,ואוסיף שוטים בקלוז אפ של חלב קוקוס ניגר ופירות אקזוטיים מגרים.


שתי דרכים עיקריות שניתן לצלם סרטון שיווקי שכזה בעצמכם:


1. להציב שתי מצלמות וכך אני חוסכת זמן צילום ומשיגה אוטנטיות של פעולה. מצלמה אחת מכוונת על הפלג גוף העליון שלי ומתרכזת בפנים שלי ובדיבור שלי, ומצלמה שניה מכוונת על הידיים ואל לשולחן העבודה. הרבה תוכניות אולפן בטלוויזיה מצולמות בשיטה הזאת. לעיתים מציבים גם שלוש או ארבע מצלמות.


2. לצלם פעמיים. במידה ויש לי רק מצלמה אחת, אצלם פעם את עצמי מדברת, ומאוחר יותר את הידיים שלי בשעת פעולה, ואח"כ אשלב אותם בהתאמה בעריכה.

דוגמא לסרט שבו צלמתי במצלמה אחת זה סרט תדמית לטימבר פריים ישראל, בנייה ייחודית בעץ. צלמתי ראיון עם שחר מ"טימבר פריים" שהווה את השלד של הסרט. על גבי הראיון הוספתי בעריכה שוטים רבים ומגוונים שמדגימים את הדבר עליו הוא מדבר, ומכניסים את הצופה לעולם שלו. זה אומנם סרט יותר מורכב מהדוגמה שנתתי לכם עם השפית, אבל זה עובד על אותו עקרון. ברגע שתדעו לערוך, תוכלו ליצור גם סרטים כאלה .



דרך נוספת לצלם ולערוך סרטון כזה היא שמישהו אחר מצלם אותנו , ובצורה דינמית בסגנון one take עוקב אחר הפעולות שלי והדיבור בצורה אינטואיטיבית. הוא "תופס" גם את הדיבור , הפנים, וגם הביצוע. שיטה כזאת מומלצת למי שיש שליטה טובה במצלמה וכבר צבר ניסיון. היתרון בצילום כזה הוא שיש חיוניות ודינמיות בצילום, ותחושה של אוטנטיות.

דוגמא לסרט כזה הוא סרטון בישול בייתי וכייפי שצלמתי עם הבן שלי בבוקר שבת אחד. בסרט בני בן ה -7 מלמד כיצד מכינים פרנץ' טוסט. לעין בלתי מקצועית סרטון כזה ייראה כאילו לא ערכו אותו. אמנם רוב הסרטון צולם בזרימה בטייק אחד. כלומר כמעט ולא בקשתי ממנו לחזור על פעולה שעשה כדי לצלם טייק נוסף. אבל עדיין היו עצירות פה ושם, ומובן שקצרתי, חתכתי והוספתי קישוטים. נעשתה שם עריכה וחשיבה מעמיקה. בהמשך אכתוב מאמר על מאחורי הקלעים של הסרטון הזה 😊




איזה תוכנת עריכה מומלצת?

שואלים אותי הרבה פעמים על איזה תוכנה אני ממליצה. זה דבר שאין עליו ממש תשובה. כל אחד והתוכנה שמתאימה לו.

אני עורכת על תוכנות עריכה מקצועיות. אביד, שעורכים איתה סרטים בהוליווד והיא מאד מורכבת, ופרמייר שהיא יותר נגישה. בשלבים מתקדמים אני ממליצה מאד לערוך על פרמייר. היא אינטואיטיבית ונפלאה. אבל כהתחלה - יש תוכנות מאד פשוטות וחינמיות, חלקן נגישות כאפליקציות בסמארטפון – כמו אינשוט, ותוכנות קצת יותר מורכבות אבל שיש בהן הרבה יותר אפשרויות - פילמורה וקמטסיה. הן בתשלום ונגישות גם על מחשב, מה שנותן הרבה יותר אפשרויות עריכה. לכולן יש מדריכים בשפע ובחינם ביוטיוב.


במאמר הבא אדבר על עריכה בצורה יותר מעמיקה. נושאים כמו: למה בכלל צריך לערוך סרט? איך בוחרים את סדר הופעת השוטים? איך מוסיקה יכולה להרים סרט או להוריד אותו?


לסיכום, נגעתי בקצה המזלג בתחום העריכה שהוא עצום ויכול להעשיר מאד אתכם ואת העסק שלכם אם רק תעיזו. אני רוצה לעודד אתכם ליצור סרטים ולא להרתע מלערוך. תתחילו פשוט: מחיקת פדיחות, חיבור בין שני שוטים, הוספת גרפיקה, הוספת תמלול והוספת מוסיקה. זה יביא לכם חשק להמשיך לצלם, ויביא לכם רעיונות לסרטים נוספים.



מאמארים מומלצים לקריאה נוספת:



לייעוץ על הסרטון שמתאים לכם מוזמנים ליצור קשר: 052-8562133

יש אפשרות לקבל שעת הדרכה. דברו איתי :)








139 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page